Paniek als slechte raadgever
De recente coronacrisis heeft de lokale economie heel wat pijn gedaan. De ene ondernemer is in zijn schulp gekropen en heeft een kaarsje aangestoken, de andere is creatief aan de slag gegaan en heeft nieuwe kansen ontdekt. “Elk nadeel heb se voordeel” heeft een legendarische voetballer ooit uitgesproken. Maar Johan Cruijff zaliger sloeg wel de nagel op de kop: tijdens de coronacrisis waren er lokale ondernemers die hogere marges draaiden dan ooit tevoren. Hoe ze dat gedaan hebben? Ze hebben zich niet laten beïnvloeden door paniek en wat niet mag. Zij focusten op wat wél kan.
Nieuwe klanten als extra zuurstof
De allerbeste ondernemer verliest nu en dan een klant. Door groei als belangrijkste doel naar voren te schuiven ben je in staat om die plek snel in te vullen en zelfs extra marge te genereren. Wat is groei eigenlijk? Dat is ervoor zorgen dat er meer nieuwe klanten de weg naar jou weten te vinden dan dat er klanten afdruipen. Het komt er dus op aan om op 2 terreinen actief te zijn: het zoeken en vinden van nieuwe klanten en het trouw houden van je bestaande klanten.
Niet blind zijn voor kansen
Enig idee wat de drie voornaamste redenen van groei zijn voor een kmo? Op de eerste plaats is dat de ondernemer zelf. Als woordvoerder en gezicht van je bedrijf heb je zelf de teugels in handen om je klanten tevreden te houden. Op de tweede plaats staat een gunstig economisch klimaat. Spijtig genoeg heb je deze niet in handen, maar het geeft wel aan dat je een plan in je schuif moet hebben liggen voor elke situatie. En op de derde plaats zijn dat kansen die zich voordoen en waarop je als ondernemer moet inspelen. En die kansen liggen er, zelfs vandaag al, bij overvloed. Wij kunnen je helpen om ze ook te zien.
Interesse in >30% extra groei?
Uiteindelijk ga je groei beoordelen met euro’s. En het titeltje hierboven zal je oren wellicht doen tuiten. Het lijkt misschien onrealistisch, maar we willen vooral dat je je ogen opent. Stel je maar eens voor dat je je klantenbestand met 10% kan doen groeien. Dat je erin slaagt om de aankoopwaarde per klant te doen stijgen met 10%. En dat je bovendien ook nog eens 10% meer herhaalaankopen realiseert. Het lijkt een utopie, maar met goeie marketing niet onhaalbaar op langere termijn. Maar hoe zou je een eerste stap van 2% nieuwe klanten, 3% meer aankoopwaarde en 4% meer herhaalaankopen beoordelen? Een succes, of niet?
Grijp nieuwe digitale kansen
De grootste groeikansen voor kleine zelfstandigen en kmo’s zijn vooral, maar zeker niet uitsluitend, online te vinden. Je huidige website heeft misschien nog geen euro opgeleverd, maar werd er ooit nagedacht over het doel ervan? Net zoals je ondertussen misschien ook een Facebook-pagina hebt omdat iedereen, inclusief je concurrenten, er één heeft. De mix van klassieke oerdegelijke marketing, de basis van ondernemen, en vernieuwende digitale marketing is onze grootste sterkte. Want die combinatie, met focus op eenmanszaken en kmo’s, vind je vandaag nergens terug.