Komt dit je bekend voor?

  • Je wil via je website, sociale media, e-mailings,… communiceren met (potentiële) klanten maar blijft staren op een wit blad.
  • De teksten op je website zijn te weinig commercieel en smeken om een update.
  • Je wil teksten met impact: teksten die niet alleen geliefd zijn door Google maar die ook aanzetten tot actie over te gaan.
  • Je wil uitpakken met commerciële teksten die je lezer raken. Of met zakelijkere teksten die je lezers overtuigen van je expertise.

Het schrijven van teksten blijft een vak apart

Schrijven kan toch het kleinste kind? Of toch niet? Met de allerbeste bedoelingen schrijven ondernemers vandaag hun verhaal neer op webpagina’s, brochures en sociale media. En daar is zeker en vast niks mee als je erin slaagt om de lezer te overtuigen, te kietelen, warm te maken of hen aan te zetten iets te doen. Maar daar wringt vaak het schoentje. 90% van de kmo-websites die wij bezoeken, zijn geschreven vanuit het top-down principe: “Ik ben onderneming x en zal eens vertellen en tonen wat wij doen”. En langs de andere kant zijn er lezers of bezoekers, potentiële klanten zelfs, die geen bevestiging krijgen op de vragen waarmee ze zitten en dus afhaken. Gevolg: je website, sociale media of die ene brochure kost je geld, maar brengt niks op.

Elk medium en doel een andere tekst

Als ervaren tekstschrijvers willen wij 4 dingen weten: wat wil je kwijt, voor wie is je boodschap bestemd, via welk kanaal wil je iets communiceren en wil je dat de lezer iets onderneemt (en zo ja, wat). En uiteindelijk gaat het resultaat doen wat het moet doen. Daarom wordt er vaak een onderscheid gemaakt tussen redactie en copywriting. Redactie draait om inhoud, het communiceren van specifieke boodschappen zonder een commerciële strik errond. Wil je een klant een eerste keer aanmanen om een openstaande factuur te betalen, dan komt er vooral diplomatie, klantvriendelijkheid en begrip aan te pas. Bij een tweede aanmaning mag het al iets kordater zijn. Maar wil je je klant warm voor een nieuw product, dan gaan we hem of haar via concrete argumenten en klare taal prikkelen om via een call2action tot actie over te gaan.