Laat (regelmatig) van je horen!
Je mailbox puilt uit van e-mails die verstuurd zijn door bedrijven en winkels waarmee je ooit in contact bent gekomen. En daar is een goeie reden voor, anders zouden ze er al lang mee gestopt zijn. Vandaag moet je regelmatig van je laten horen, want je klanten zouden kunnen denken dat je niet meer bestaat. Veel kmo’s denken vandaag niet aan een communicatieplan en missen daardoor een heleboel kansen. Want als jij het vandaag niet doet en je concurrenten wél, aan wie zullen je potentiële klanten dan denken op het moment dat ze jouw diensten of producten nodig hebben?
Elk plan is anders
Halsoverkop aan een communicatieplan beginnen is nu ook niet meteen de goeie oplossing. Achter elk goed plan schuilt er een doel: communiceren om te communiceren zal een averechts effect hebben. Hét communicatieplan bestaat niet, want elke kmo is anders en heeft andere doelen. En als je dan je doelen hebt bepaald en opgelijst, dan moet je nog de juiste beslissingen nemen. Met wie ga je communiceren? Hoe ga je je doelgroep bereiken? Welke boodschap wil je verspreiden en hoe vaak? Allemaal dingen waarover je op voorhand moet nadenken en die je best opsomt in zo’n communicatieplan.