Groeien dankzij je website
Voor een hele generatie ben je als bedrijf onbestaande als ze je virtuele zaak niet kunnen terugvinden. In het vakjargon noemen we die generaties Y en Z, maar je zal er misschien ooit al hebben over spreken als millennials en de digital natives. Ze zijn opgegroeid met het internet en zijn bijna continu geconnecteerd. En nee, het gaat niet over “de jeugd van tegenwoordig”, maar mogelijk zelfs over jij en ik, geboren tussen pakweg 1981 en 2015. Waar vroeger de mensen jouw terugvonden in de Gouden Gids, is Google vandaag het startpunt van quasi elke zoektocht. Wie zoekt, die vindt…
Digitalisering is een levenswijze
Alleen met een website kom je er niet. Het digitale tijdperk brengt ook specifieke kenmerken met zich mee. Om je te kunnen onderscheiden van anderen moet je niet alleen een website hebben. Je klanten verwachten (door de vele informatie die op hen afkomt) authenticiteit, maatschappelijke betrokkenheid, transparantie, relevantie en unieke persoonlijke ervaringen. “Less is more” voor hen: het leven is al moeilijk genoeg, dus als jij hen het makkelijker kan maken, dan heb je zeker een streepje voor. Heb je het bijvoorbeeld al opgemerkt dat bakkers met een broodronde opnieuw in het straatbeeld verschijnen? Bij mijn jonge buren levert de dorpsbakker elke zondagochtend koffiekoeken aan de achterdeur.
Scoren met je website
Wie 5 jaar geleden een website heeft laten maken en die niet heeft laten evolueren met de tijd, die mist heel wat kansen. Enkele jaren geleden was het een normale zaak dat je je website volpropte met teksten, foto’s en informatie. Maar vandaag kom je daar niet meer mee weg. Je toekomstige klanten hebben nu eenmaal geen tijd meer om zo’n online boek te lezen. Meer mensen surfen ook via mobiel en dan zijn ellenlange teksten zeker “not done”. Je hebt slechts een handvol seconden om je toekomstige klant te overtuigen meer te lezen. Reden te meer om vooral tijd te steken in het nadenken over (het doel van) je website.
Google = Gouden Gids 2020
Je bent van plan een nieuwe auto te kopen. Je bent op zoek naar een dakwerker of chauffagist. Je vindt maar geen passende schoenen bij die nieuwe outfit. Die nieuwe slager in het dorp, zou die wel lekker vlees hebben? Het zijn wellicht allemaal herkenbare situaties die ooit aan de basis lagen van een zoektocht… die altijd begint in Google. Als ondernemer wil je dus de allerbeste vriend worden van Google, zodat jouw website verschijnt wanneer mensen jou zoeken. Dat is in mensentaal de essentie van Search Engine Optimisation (SEO). Maar je kan Google ook fooien geven, betalen om te verschijnen bij zoekopdrachten. Dat heet dan Search Engine Advertisting (SEA).
Sociale media als interactieplatform
Met de komst van sociale media, zoals Facebook en Instagram, zijn er heel wat nieuwe mogelijkheden bijgekomen voor bedrijven als het jouwe. Zo kan je makkelijk met je klanten communiceren, ze kunnen sneller (positieve en negatieve) feedback geven en je houdt de touwtjes in handen. Heb je een nieuw product of in het algemeen iets nieuws aan te kondigen, dan kan je op enkele minuten tijd je volgers op de hoogte brengen en zelfs verkoop genereren. Door regelmatig relevante informatie te posten blijf je ook vers in het geheugen. En de adverteermogelijkheden zijn fantastisch: met een mediabudget van amper € 50 bereik je gegarandeerd duizenden potentiële klanten.