Weet wat er leeft
Er zijn 1.001 redenen waarom een zaak vorig jaar nog perfecte resultaten voorlegde en dit jaar zwarte sneeuw ziet. Het is dan ook belangrijk dat je als ondernemer de vinger aan de pols houdt. Niet alleen de marktomstandigheden veranderen, ook jouw ooit zo trouwe klant evolueert en verandert. Blijf daarom waakzaam voor gedragswijzigingen, nieuwe trends, extra concurrenten en nieuwe kansen. Als zaakvoerder ben je geneigd vast te roesten in de dagelijkse routine, maar vaak kan een externe kijk op jouw situatie specifieke zaken blootleggen en aantonen.
Stilstaan is achteruitgaan
30 jaar terug was het de normaalste zaak van de wereld dat de groenteboer, de visboer, de melkboer en de bakker aan huis kwamen. Van een dienstverlening gesproken: je moest zelfs het huis niet meer uit. En wat zie we vandaag opnieuw? Bakkers beginnen terug broodrondes te doen, want er is vandaag een oudere generatie die langer alleen woont en niet altijd even mobiel is. En er is ook een jongere generatie die bereid is iets meer te betalen om op zondagmorgen verse pistolets en koffiekoeken in een zakje aan de achterdeur terug te vinden. De bakker die 30 jaar geleden zijn bestelwagen verkocht, mag er vandaag een nieuwe uitzoeken. Ten minste, als hij wil inspelen op datgene wat een deel van zijn cliënteel vandaag verwacht.
En ook online liggen er kansen
Gaan we terug naar de bakker en de heruitgevonden broodrondes. De bakker die volledig “in” wil zijn, aanvaardt ook online bestellingen. Makkelijk toch: zaterdagnamiddag je bestelling doorgeven voor zondagochtend, online betalen en ’s anderendaags de wachtrij vermijden, want je mag langs de achterdeur je bestelling in ontvangst nemen. Of beter nog, rechtstreeks naar de ontbijttafel, want de bakker heeft je bestelling geleverd. Voor elke zaak liggen er vandaag digitale kansen, je moet ze alleen maar zien en volop benutten.
Tevreden klant = basis voor succes
Je klanten gelukkig maken en tevreden houden moet je drijfveer nummer één zijn als ondernemer. Wie de klant vandaag niet op de eerste plaats zet, kan maar beter de deuren sluiten. Door de opkomst van het internet en sociale media kan je je vandaag als kmo niet permitteren om een ontevreden klant te hebben. Een tevreden klant is in het beste geval een ambassadeur, iemand die mond-tot-mond reclame stimuleert. Een aanbeveling of positieve beoordelingen zullen nieuwe klanten alleen maar warm maken om met je in zee te gaan. Maar een ontevreden klant, die zie je nooit meer terug en gaat bovendien zijn mening delen met tientallen mensen. En via het internet zijn er dat nadien makkelijk honderden of duizenden.
Heeft jouw zaak een boost nodig?
Waarom klanten vandaag de weg naar jouw onderneming niet (meer) vinden, is voor jou wellicht een groot raadsel. Je staat er middenin, je bent heel betrokken en ziet daardoor heel waarschijnlijk zelfs de oorzaken niet. Laat staan dat je vandaag ziet welke kansen er liggen om een nieuwe, positieve wind door je kmo te laten waaien. En daar kunnen wij met een externe kijk en door onze jarenlange ervaring zeker bij helpen.