Komt dit je bekend voor?
- Nieuwe klanten weten je te vinden, maar je hebt het moeilijk om er trouwe klanten van te maken.
- Je hebt al een mooie klantenportefeuille, maar je zou willen dat je bestaande klanten regelmatiger kopen of terugkomen.
- Je wil minder klanten kwijtspelen aan je concurrenten.
- Je wil van je huidige klanten ambassadeurs maken, zodat zij mond-tot-mond reclame voor je maken.
Je klanten als fundament voor je zaak
Wist je dat het zoeken van nieuwe klanten altijd duurder is dan het behouden van je huidige klanten? Dus hoe je het draait of keert, het versterken van je relatie met je huidige klanten is van cruciaal belang. Op die manier verwerf je een voorkeurspositie en is de kans kleiner dat je klant op een dag bij een concullega aanklopt. Het is ook de enige manier om hem of haar te laten terugkomen en zelfs andere producten of diensten te verkopen.
Van tevreden naar loyale klanten
De klassieke klantenkaart kent natuurlijk iedereen en is zeker een goeie manier om klanten loyaler te maken. Maar niet alle activiteiten laten toe om een klantenkaart in het leven te roepen. En heb je dan een klantenkaart, dan is er nog geen enkele garantie dat je iemand trouwer hebt gemaakt. Tevreden klanten zijn daarom niet loyale klanten: volgens een studie van Harvard Business Review stapt zelfs 20% van je tevreden klanten, zonder dit aan te kondigen, over naar een concullega. Het komt er dus op aan om je klanten zéér tevreden te houden en telkens opnieuw te overdonderen. En daar komt veel meer bij kijken dan een eenvoudige klantenkaart.