Komt dit je bekend voor?

  • Je wil in contact komen met potentiële klanten, prospecten die op zoek zijn naar je product of dienst.
  • Je wil dat je website makkelijk wordt teruggevonden in zoekmachines als Google en Bing.
  • Je wil reclame maken of communiceren om zo potentiële klanten te laten kennis maken met je bedrijf, producten of diensten.
  • Je investeert al in advertenties of reclame, maar extra verkoop of opdrachten komen er niet uit.

Laat weten dat je bestaat

Reclame maken om toekomstige klanten te laten kennismaken met je bedrijf is een klassieker. Je wil ten slotte dat mensen je (leren) kennen omwille van je vakmanschap, je kwalitatieve producten of uitstekende dienstverlening. Als zaakvoerder weten ze je ook heel snel te vinden: sponsoring hier, een paar advertenties daar, enz. Al snel investeer je enkele honderden euro’s per jaar en stel je je elke keer de vraag wat het heeft opgebracht. Het idee op zich is niet slecht: laten weten dat je bestaat. Maar uiteindelijk wil je toch ook dat er op korte of lange termijn iets uitkomt: een offerte-aanvraag, een verkoop, een contract.

Test, evalueer en stel in vraag

Stel dat je redelijk wat concullega’s in de buurt hebt, die bovendien ook nog eens allemaal reclame maken. Dan zou je perfect ook de portefeuille kunnen bovenhalen en hetzelfde doen. Maar zal er ook iets uitkomen? En ziet jouw toekomstige klant door de bomen het bos nog? Zou het dan niet slimmer zijn om eerst even na te denken over waar jouw klanten zich bevinden en hoe je ze gericht kan bereiken, over hoe je je kan onderscheiden ten opzichte van je concurrenten en dan verschillende kleinschalige acties te testen, te evalueren en enkel de best renderende dieper uit te werken? Want uiteindelijk willen we allemaal zo weinig mogelijk budget uitgeven om zoveel mogelijk omzet te realiseren.