Komt dit je bekend voor?
- Je wil je onderscheiden van al je concurrenten, maar weet niet goed hoe eraan te beginnen.
- Klanten ervaren je product of dienst beter dan die van je concurrenten, maar vraagt je af hoe hiermee uit te pakken?
- Je bent volledig nieuw op de markt en hebt het moeilijk om je plekje op te eisen.
- Mensen hebben een verkeerd beeld van je bedrijf of merk en je wil de puntjes op de i zetten.
Ook jij hebt een “imago”
Ben je een dakwerker, tuinman, bakker, kapper of verkoop je kleren. Of je het nu wil of niet, iedereen draagt een imago met zich mee. En daar moet je bewust van zijn, want een imago kan je maken of kraken. Maar zonder dat je het misschien beseft, heb je je imago zelf voor een stukje in handen. De kwaliteit van je product, de dienstverlening die je garandeert, de prijsstrategie die je handhaaft en de communicatie die je voert bepalen je imago. Door deze elementen zelf in handen te nemen, bepaal je dus meteen ook het beeld dat mensen van je zullen krijgen.
Hoe je bedrijf of merk positioneren?
Je bent een stielman en wil dat mensen je waarderen voor je uitmuntende vakwerk, dan kan je alleen maar met de beste (en vaak ook duurdere) materialen werken. En er ook mee uitpakken, want dat is de enige manier om klanten te overtuigen. Open je morgen een winkel met kledij dat gemaakt is uit recycleerbare plastics, dan ga je er alles aan doen om een groen imago te verkrijgen. Vaak weet je maar al te goed hoe je wil dat mensen je aanzien, waarvoor je staat, maar weet je niet goed hoe eraan te beginnen en hiermee indruk te maken.