Komt dit je bekend voor?

  • Je bent overtuigd van je product of dienst, maar weet niet goed waar je je klanten moet zoeken.
  • Je zet je eerste stappen in het ondernemerschap. Je beschikt over een beperkt budget om je eerste klanten te vinden.
  • Je hebt de indruk dat je concurrenten, online en offline, sneller groeien en je telkens opnieuw voor zijn.
  • Klanten weten je te vinden, maar je bent ambitieus en wil verder groeien door nieuwe en méér klanten aan te trekken.

Het principe van zaaien en oogsten

Om je onderneming te doen groeien komt het er op aan om je bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden. En dan is er de realiteit… Hoe goed je dienstverlening en producten ook zijn, vroeg of laat zoekt één van je klanten nieuwe oorden op. En dan komt het er op aan om te anticiperen, door ervoor te zorgen dat er nieuwe klanten klaarstaan om die leegte op te vullen.

Dat doe je door voldoende te zaaien, door te prospecteren, door aan marketing en communicatie te doen. Het zijn die kleine zaadjes, de zogenaamde leads, die verder moeten rijpen en groeien zodat je ze uiteindelijk ook kan oogsten.

Eerst denken en dan pas doen

Om nieuwe klanten te vinden halen veel ondernemers de bazooka boven en ze beginnen zonder strategie in het rond te schieten: een website, folders, advertenties, sponsoring, sociale media,… Maar of je hiermee ook je potentiële klanten weet te bereiken, dat weet niemand. Laat ons daarom eerst nadenken en brainstormen over wie je toekomstige klanten zijn, waar we die kunnen vinden en pas dan pijl en boog bovenhalen om gericht te mikken. Dat is niet alleen efficiënter maar ook budgetvriendelijker. Dankzij de digitale mogelijkheden kunnen we zelfs specifieke acties op kleine schaal testen om, als het een schot in de roos is, deze nadien verder uit te bouwen.