Komt dit je bekend voor?
- De coronacrisis heeft je ogen geopend: met een webshop heb je geen sluitingstijden meer.
- Je wil nieuwe klanten aantrekken door je producten lokaal, regionaal of zelfs (inter)nationaal te verkopen.
- Je wil je assortiment en misschien zelfs het gamma aangeboden producten verruimen.
- Je wil korter op de bal spelen en sneller nieuwe producten toevoegen of prijzen wijzigen.
Online verkoop creëert nieuwe kansen
Door de coronacrisis zijn heel wat ondernemers en winkeliers beginnen beseffen dat ze de online verkoop stilaan moeten omarmen. Logisch dat ze altijd sceptisch hebben gestaan tegenover concurrenten als bol.com, Coolbue, Zalando en Amazon. 8 van de 10 populairste webshops in ons land zijn niet-Belgisch. Maar gelukkig hebben we ondertussen ook massaal de voordelen ervan ontdekt: een brasserie kan nu ook afhaalmaaltijden aanbieden of zelfs leveren. En bij de bakker of slager moet je in de toekomst niet altijd meer die lange wachtrij trotseren voor je verse pistolets of charcuterie. Mooi toch om te zien hoe een webshop andere behoeften heeft kunnen inlossen! En jij, hoe zou een webshop jouw activiteiten een boost kunnen geven? En zelfs doen groeien?
Van een lokale naar een regionale winkel
Eigenlijk moet je een webshop vergelijken met een winkel bij jou in het dorp. Ook daar heb je wellicht concurrenten en doe je er alles aan om potentiële klanten over de vloer te krijgen. Een webshop is een virtuele winkel waarvoor je in principe zelfs geen stock nodig hebt. Ook daar probeer je klanten, bezoekers in dit geval, aan te trekken. Je kan die winkel perfect beperken tot inwoners van je dorp, maar je kan je webshop ook stapsgewijs laten groeien. Waarom je nadien niet richten op de inwoners van buurgemeenten? En over enkele jaren een grotere regio, provincie of land? Wanneer je webshop is gelanceerd, is de grootste investering immers al gemaakt.