De impact van COVID-19 op ons lokaal aankoopgedrag

Slagen we er (hopelijk) binnenkort in om het COVID-19 virus uit ons land te verdringen, dan zal het beestje wel zijn sporen nalaten. Uit noodzaak leerden bedrijven de voordelen van telewerken kennen en heel wat kleinhandels en kmo’s sprongen, vroeger dan gedacht, op de digitale trein. Ontdek de impact van COVID-19 op ons lokaal aankoopgedrag.

Tot voor COVID-19 ons leven beheerste, groeide het online winkelen elk jaar met ongeveer 10 procent. En dan was er de lockdown, waarbij we massaal via het internet zijn gaan kopen. E-commerce steeg met 50 tot zelfs 80 procent tijdens die periode. En ook vandaag zit er nog een groei van 40 procent in de online verkoop. Het coronavirus heeft ons (gedrag) veranderd, meer dan we denken.

Kleding en schoenen bijvoorbeeld. E-commerce verdrong in het verleden niet meteen de verkoop ervan in fysieke winkels. We wilden nog altijd voelen of die nieuwe schoenen niet knelden. En kleren moet je nog altijd passen om met eigen ogen te kunnen zien of ze je staan. Tot COVID-19 er anders over dacht. We waren verplicht om online te kopen en uiteindelijk hebben we ondervonden dat die pasbeurten thuis ook hun voordelen hebben.

En wat had je gedacht van voeding? In onze regio Grimbergen, Meise, Londerzeel en Kapelle-Op-Den-Bos zijn er vandaag een aantal slagerijen die nieuwe klanten verwelkomden. Hoe bizar het ook klinkt, ze hebben de kansen gegrepen die COVID-19 heeft aangereikt. Hoe ze dat concreet deden? Door hun klanten hun bestelling online te laten plaatsen (en te laten betalen), terwijl elke bestelling even kraakvers werd verpakt en afgeleverd. Of door klanten aan te moedigen te bestellen via e-mail, Facebook en zelfs WhatsApp, zodat het contactmoment in de winkel tot een minimum werd beperkt. En voor ons als klant volgde een extra voordeel: geen lange wachtrijen in de winkel. Online je pistoletjes en koffiekoeken bestellen voor je ontbijt op zondag, het wordt een blijvertje!

Zonder het echt te beseffen hebben we ons shopgedrag al aangepast aan het “nieuwe normaal”. Vooral de voordelen van het bestellen-afhalen hebben we ontdekt. Waarom zouden we op zondagochtend de file bij de bakker trotseren als we onze bestelling de avond voordien kunnen doorgeven? Of beter nog, als de bakker ze bij ons thuis aan de achterdeur hangt? En moest het je niet opgevallen zijn: “prijs” is niet echt een issue meer. We zijn bereid (op voorhand) te betalen voor méér service.

Dat COVID-19 een impact had op ons lokaal aankoopgedrag, bewijst ook een bevraging van Comeos en de Thomas More Hogeschool in de periode 30 april 2020 en 10 mei 2020:

  • 50% van de 61- tot 70-jarigen kocht tijdens de coronacrisis voor het eerst bloemen en planten online
  • 30% van de Belgen wil na de corona-crisis meer online blijven kopen
  • 23% van de bevraagden is van plan om online ontdekte winkels fysiek te bezoeken

En dan komen we meteen tot de essentie van ondernemen: onderscheid je voldoende van grote merken, grote ketens en online spelers en grijp de commerciële kansen die COVID-19 je vandaag aanbiedt. Want kansen liggen er sowieso, je moet ze alleen maar (willen) zien en in alle dankbaarheid aannemen. En ook dan speel je als lokale ondernemer of handelaar in op ons veranderde aankoopgedrag.