Waarom je website je geen geld mag kosten

Voorbeeld van een Facebook advertentie gericht op prijs

In mijn Facebook tijdlijn kwam ik gisteren (alweer) een advertentie tegen van een websitebouwer die ondernemers probeerde te prikkelen met de lage prijs van hun websites. En ook al weet ik maar al te goed wat er mij te wachten staat, toch haalt de nieuwsgierigheid het van het rationele en ga ik kijken. Om uiteindelijk dezelfde eenheidsworst te moeten verteren. Vandaar dit opiniestuk: “waarom je website je geen geld mag kosten.”

“Een website zonder doel is als een croque zonder kaas”

Waarom pakken zulke digitale aannemers uit met het verhaal van een website aan een lage kost? Want buiten je boekhouder heeft niemand daar iets aan. Waarmee ik ook niet de deur wil openen voor buitensporige prijzen, want die bestaan er natuurlijk ook. Het nieuwe dak van je woning? Moet dat goed geïsoleerd zijn, stormen kunnen doorstaan, water buiten houden en een levensduur hebben van minstens 50 jaar? Of moet dat gewoon goedkoop zijn? Dat nieuwe dak heeft een enorm belangrijk doel, maar is de prijs dat ook? De prijs ga je in verhouding zetten tot dat uiteindelijke doel, maar het is geen doel op zich. Als je overstag gaat voor minder (kwalitatief) hout en betonnen dakpannen, dan weet je ook dat je na gemiddeld 30 jaar opnieuw mag investeren. En dat de kans op stormschade groter wordt naarmate de jaren verstrijken. Alles hangt dus af van de doelen die je jezelf stelt.

Pas jouw doelen niet aan een template aan

Als je een website wil laten maken omdat iedereen een website heeft, dan mag de prijs zeker doorslaggevend zijn. Als de prijs van je website dan echt dé bepalende factor is, dan vrees ik eerlijk gezegd dat je website op lange termijn een kost zal blijven. In de praktijk geef ik dan meestal het advies om het niet te doen, want met weggesmeten geld ben je niks. Ik raad dan vaak aan om het budget te investeren in andere vormen van marketing of communicatie. Want uiteindelijk ga je geen grote impact zien op het aantal aanvragen, contactnames of klanten. Maar wil je daarentegen een nieuwe doelgroep bereiken, nieuwe klanten naar je winkel halen of verkoop genereren,… Dan ben je beter af met een website die volledig gebouwd is naar jouw doel. En dus niet met een template waarvan de kleuren al 100 keer zijn aangepast zonder het individuele doel voor ogen te houden. En prijs blijft natuurlijk belangrijk, maar die doelgerichte website zal zichzelf meer dan één keer terugverdienen. Je mag rekenen op extra bezoekers in je winkel of meer contactnames. En  als je alles netjes voor mekaar hebt, ook extra verkoop.

Op het einde van de rit is die website alleen maar boekhoudkundig een kost. Commercieel gezien is het een investering die je geld opbrengt en zichzelf niet één, niet twee maar misschien zelfs 20(0) keer terugbetaalt. En dat moet volgens mij nog altijd jouw motivatie zijn om een website te laten maken. En hopelijk heb ik je met dit opiniestuk kunnen overtuigen waarom je website je geen geld mag kosten (maar je wel omzet moet opleveren).

Ter info, uit respect werden uitsluitend de prijsinformatie en bedrijfsidentiteit uit de desbetreffende Facebook-advertentie in de afbeelding hierboven vervaagd. De overige elementen werden niet aangeraakt, ook al strookt de oneliner “Een professionele website kost al gauw duizenden euro’s” niet met de realiteit in de kmo-markt.