Handelaars zien webshop als tijdelijke oplossing

Handelaars webshop tijdelijke oplossing

Door Covid19 hebben handelaars uit noodzaak een webshop uit de grond gestampt. Maar blijkbaar nemen ze die niet serieus. Het geld dreigt zo opnieuw naar buitenlandse online spelers te gaan. Want handelaars zien een webshop slechts als tijdelijke oplossing.

Door tijdens de eerste lockdown in maart snel een webshop te lanceren, slaagden winkel- en horeca-ondernemers er in om 20% van hun omzet te behouden. En dat bleek voldoende in combinatie met de steunmaatregelen van de overheid. Maar uit een nieuw onderzoek van UAntwerpen blijkt dat 70% van die ondernemers die webshop niet zien binnen hun toekomstverhaal. Nochtans toont hetzelfde onderzoek aan dat consumenten in coronatijden veel meer online bestellen. Niet al het geld vloeit – gelukkig maar – naar buitenlandse online spelers: het gemiddelde aantal lokale online aankopen steeg met 110% per maand voor voeding en 66% voor niet-voeding. En die bestellingen waren voor het overgrote deel afkomstig van lokale kopers.

Bol.com wacht al op de extra bestellingen

De webshop lijkt dus jammer genoeg slechts een noodoplossing te zijn voor lokale ondernemers. Of misschien zelfs een last:

  • 96% rekent geen digitaliseringskost door aan de eindklant
  • 60% rekent geen leveringskost door aan de eindklant
  • Ruim 50% levert zelf aan huis, zelfs verder dan 10 kilometer
  • Slechts 25% liet zich bijstaan door professionals

Door die webshop uitsluitend als een tijdelijke noodoplossing te zien, lijken de initiatieven “winkel hier” of “koop lokaal” een kort leven beschoren. Want ook na Covid19 blijft een groot aantal mensen online shoppen. Als lokale winkeliers hun webshop aan de kant schuiven, zullen die bestellingen sowieso opnieuw naar grote online spelers gaan. En dus gaan we opnieuw naar af.

De oplossing ligt voor de hand

Er is helemaal niks mis met het combineren van een lokale winkel en een webshop. Zo heb je voor elk wat wils en is je groei niet beperkt tot stenen muren. Het ene kan en zal het andere zelfs versterken. Neem je webshop dus serieus en blijf verder bouwen: verder professionaliseren (al dan niet met externe hulp) is de boodschap en maak gebruik van alle kansen die er zijn. Doe jij het niet, dan zal iemand anders die plek met alle plezier innemen.

Door Covid19 zijn we vandaag als consument bereid om lokaal te kopen: laat die initiatieven geen maat voor niks zijn. Zijn er binnenkort geen online lokale alternatieven meer, dan zullen de bestellingen opnieuw terechtkomen bij de buitenlandse spelers.