Pak als winkelier of handelaar uit met Singles Day

Een nieuwe “feestdag” die aan populariteit wint is Vrijgezellendag of Singles Day. Ook dit jaar zullen winkeliers uitpakken met succesvolle acties. Daarom deze blog: pak als winkelier of handelaar uit met Singles Day!

1 keer per jaar egoïstisch zijn

Zoals Black Friday en Halloween vanuit de Verenigde Staten zijn overgewaaid naar Europa, zo heeft Singles Day ook een eigen verhaal. De oorsprong ligt in China, waar het eigenlijk een protest was tegen Valentijn. Jongeren waren het beu dat er geen speciale feestdag was voor happy singles en kozen voor 11 november. 1-1-1-1 is dus niet toevallig gekozen. Typisch voor Singles Day: leg je zelf in de watten. Laat het geld rollen, trakteer jezelf en koop datgene dat je écht wil hebben. In China is het één van de grootste online winkeldagen met gigantische kortingen en voordelen. Strikt gezien is het een feestdag voor singles, maar bij ons is het vooral een feestdag voor iedereen en vooral voor jezelf. En voor jou als ondernemer: uiteindelijk draait het om het grijpen van nieuwe commerciële kansen.

Extra kansen voor extra omzet

Vorig jaar pakten enkele grote merken al uit met een succesvolle campagne. Bij bol.com was het één van de drukste dagen van het jaar met tienduizenden verkochte artikelen. En ik verwacht dat er dit jaar véél meer merken en winkels gaan uitpakken met een actie. Covid19 heeft een impact gehad op de omzetcijfers, dus elke kans gaat men willen benutten. Onrechtstreeks gaat het virus ervoor zorgen dat Singles Day dit jaar nog populairder zal zijn. 11 november is een betaalde feestdag én iedereen zit vandaag “in hun kot”: ideaal dus om zichzelf op wat extra’s te trakteren. Via internet, webshops of marktplaatsen, kan je dingen ondernemen. Maar ook voor (lokale) fysieke winkels liggen er kansen:

  1. Het gaat om Singles Day, dus zet die artikelen in de kijker waarmee een “vrijgezel” zichzelf kan verwennen. En dat kan in alle branches: bereide (feest)maaltijden in de slagerij of traiteurzaak, Singles Day dessertjes in de bakkerij, een zelf-verwen-pakket met schoonheidsproducten, een fitness abonnement, lingerie, juwelen, parfum, meubelen, gadgets, elektrische (schoonheids)toestellen,…
  2. Pak uit met een Singles Day verwenbox: vul de “doos” met producten die je aan een bodemprijs kan verkopen. Vul bijvoorbeeld een doos met producten ter waarde van € 45 en verkoop ze aan € 25. Zo zet je nieuwe producten in de kijker of kan je zelfs je oude voorraad elimineren. Belangrijk is natuurlijk dat de door de klant gepercipieerde waarde veel groter is dan de werkelijke waarde. En vergeet die kortingsbon voor de volgende herhaalaankoop niet!
  3. Grijp de kans om eventueel een nieuwe jongere doelgroep te bereiken. Pak uit met die artikelen waarmee je een nieuwe generatie aanspreekt. Zo krijgen ze ook nog een ander beeld van jou. Vergeet de sociale media niet in te schakelen om ze te bereiken.
  4. Singles Day duurde vorig jaar bij bol.com 3 dagen lang. Maar uiteindelijk kies je zelf de duurtijd in functie van hetgeen je wil ondernemen. Hoe langer: hoe meer impact. Als je tenminste voldoende “reclame maakt”.
  5. Ideetjes voor Singles Day: een korting op de aankoopprijs, een extra cadeautje bij een bestelling, een goodie bag, gratis thuislevering, een wedstrijd,… En moest Covid19 er niet zijn geweest, dan kon je het makkelijk koppelen met een ganse (winkel)beleving. Alvast een ideetje voor 2021.
  6. Beperk je zeker niet tot de singles alleen. Een cadeautje voor een single vriend of vriendin wordt ook vaak gekocht.